شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، به رسم همیشه ، مهمترین اخبار کوتاه تلویزیون را به سرعت مرور می کنیم ؛ امروز خبر عجیبی در حوزه تلویزیون رخ نداد و شاید جذاب ترین آن مربوط به بی خبری مدیرعامل پیشین خبرگزاری صدا و سیما از برکناری اش بود که بنده خدا روی تخت بیمارستان متوجه این قضیه می شود و ادامه داستان که به آن اشاره می کنیم .

وقتی  اجازه ندادند «سید مهدی » از بیمارستان مرخص شود و بعد اعلام خبر کنند!

از آنجایی که خداروشکر در سیستم رسانه ای کشورمان ، چیزی به نام تعارف و این چیزا معنا ندارد ، دوستان روابط عمومی صدا و سیما هم با سید مهرداد سید مهدی مدیرعامل پیشین خبرگزاری صداوسیما تعارف نکردند و درحالی که او در بیمارستان بستری بود ، خبر برکناری اش را رسانه ای کردند تا « حسن عابدینی » همان کارشناس معروف  مسائل بین الملل ، به عنوان سرپرست جدید خبرگزاری صداوسیما  معرفی شود . 

اخبار کوتاه تلویزیون | از بی خبری مدیرعامل پیشین خبرگزاری صداوسیما  از نحوه برکناری اش تا پیشی گرفتن برنامه‌های ورزشی از سایر برنامه‌های شاخص سیما!

پس از این ماجرا ، سیدمهرداد سیدمهدی،  مطلبی را منتشر و اعلام کرد در بیمارستان بوده که این خبر را شنیده است.

سیدمهرداد سیدمهدی شامگاه گذشته در واکنش به این تصمیم نوشته است:‌ «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ (سوره زمر آیه ۳۶)

امشب که در بیمارستان متوجه شدم بار مسوولیت از دوش این بنده حقیر برداشته شد واقعا خدا را شکر کردم و امیدوارم دوستان بعدی در ادامه مسیر موفق و موید باشند.

در تمام این سال ها در کنار همکاران خوبم در پخش اخبار سیما و خبرگزاری صدا و سیما زندگی کردم و نه کار. یعنی همواره احساس می کردم که یک خانواده بزرگ هستیم و همه دوستان اعضای خانواده. در این مدت تمام تلاش بنده و همکارانم ارتقای محتوایی تولید و ارائه خبر در آنتن و فضای مجازی بود. اینکه چقدر موفق بودیم یا نه قضاوت با دوستان است. البته از کنار ضعف ها و تقصیرها و قصورهای این حقیر هم نمی توان گذشت و امیدوارم دوستان هم به بزرگواری خود اشکالات بنده را ببخشند. من چند روزی است که بواسطه درد شدید کمر در بیمارستان بستری هستم و دوستان بسیاری اظهار لطف کردند و امشب هم که در بیمارستان متوجه این موضوع شدم باز هم دوستان بسیاری بنده را شرمنده کردند که از همه آنها سپاسگزارم.

از جناب آقای جبلی هم که دیروز در تماس تلفنی جویای احوال بنده بودند متشکرم. از جناب خدابخشی نیز بابت احوالپرسی و صدقات سپاسگزارم. از همه دوستان حلالیت می طلبم و امیدوارم که لحظه ای از مسیر انقلاب نه عقب بیفتیم و نه جلوتر حرکت کنیم همانگونه که در صلوات شعبانیه می خوانیم.

وَ اللاّزِمُ لَکُم لاحِقٌ. از خداوند متعال مسئلت دارم عاقبت همه ما را ختم بخیر کند و لحظه ای از انجام تکلیف خود در لحظه نیاز غافل نشویم.

التماس دعای فراوان- سیدمهدی»

یک سریال با تم کودک سر از نمایش خانگی درآورد

همانطور که میدانید آخرین قشری که به آنها معمولا توجه می شود ، کودکان و نوجوانان هستند ؛ مثلا اگر ده تا فیلم در سینما اکران شده باشد ، شاید یک فیلم کودک و نوجوان پیدا کنید که آن هم اگر شانس یار کند محتوایش مربوط به این قشر باشد؛ که البته در اکثر مواقع اینطور نیست  و بیشتر محتوای فیلم ها برای کودکان و نوجوانان ساخته می شود تا درباره خود آنها. در فضای نمایش خانگی هم به این شکل است ؛ مثلا از هر 20 پروژه ای که در سال ساخته می شود به ندرت شاهد نمایش آثار کودک هستیم ، که اگر هم ساخته شود چندان از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.

این روزها تنها سریال ویژه کودک و نوجوان که در شبکه نمایش خانگی پخش می شود، سریال «نارگیل» به کارگردانی حمزه صالحی و سیدابراهیم عامریان است که پلتفرم فیلیمو پخش آن را برعهده دارد و چندان هم اثر قابل تاملی از آب در نیامد که آوازه اش همه جا بپیچد . 

حالا امروز خبر رسیده که سریال دیگری به نام «قصه هزار افسون» به کارگردانی سعید عباسی برای عرضه در نمایش خانگی در دست ساخت است. 

خوب همین اول کار بگوییم که بازیگران این سریال ( به جز برخی از آنها که سابقه کار کودک دارند ) خیلی مناسب کار کودک و نوجوان نیستند ؛ اساسا تهیه کنندگان بهتر است به جای صرف هزینه های گزاف به بازیگران مطرح که خیلی هم برای کودک و نوجوان اهمیت ندارد که  آنها سوپراستار هستند یا خیر ، اکثر هزینه ها را برای طراحی جلوه های ویژه بصری و ساخت عروسک ها اختصاص دهند تا هم کودک و نوجوان ما که برایش این دو مورد از اهمیت بالایی برخوردار است ، رضایت پیدا کنند و هم سرمایه سرمایه گذار و تهیه کننده برگردد و قطعا هم به سود برسند. 

اخبار کوتاه تلویزیون | از بی خبری مدیرعامل پیشین خبرگزاری صداوسیما  از نحوه برکناری اش تا پیشی گرفتن برنامه‌های ورزشی از سایر برنامه‌های شاخص سیما!

حالا قصاص قبل از جنایت نمی کنیم و منتظر می مانیم تا این اثر هم ساخته شود تا ببینیم این کارگردان چه دستپختی برای کودکان و نوجوانان دارد. 

در خلاصه‌ این سریال که برای شبکه نمایش خانگی تولید می شود، آمده است: هر وقت سه تا بچه همزمان، یه آرزوی مشترک می‌کنن اون آرزو حتما برآورده می‌شه...

 پیشی گرفتن برنامه های ورزشی از سایر برنامه های شاخص سیما !

میشد حدسش را زد که با این وضعیت آشفته تلویزیون و نبود یک یا چند برنامه جذاب مانند خندوانه ، دورهمی ، عصر جدید و یا نود ، بازار مخاطبان تلویزیون به پایین ترین حد خوب برسد و مخاطبان مجبور شوند برای گذران اوقات خودشان ، به تماشای برنامه های ورزشی تن دهند . 

باز جای شکرش باقیست که مرکز تحقیقات  صدا و سیما حقیقت را کتمان نکرد و اعلام کرد که وضعیت برنامه های صداو سیما از منظر بازدید مخاطب در چه شرایطی قرار دارد. 

این مرکز تحقیقات آورده است : 

 نتایج این نظرسنجی که از افراد بالای ۱۲ سال و بالاتر و در تهران و ۳۰ شهر دارای مرکز صداوسیما انجام شده، نشان می‌دهد نیمی از پربیننده‌ترین برنامه‌های مهر ۱۴۰۰ متعلق به برنامه‌های ورزشی است.

جدول زیر ۱۰ برنامه‌ای را به نمایش گذاشته که بیشترین میزان بیننده و رضایت را داشته اند.

شبکه سه، برنامه دایره طلایی (مسابقات کشتی قهرمانی جهان). میزان بیننده: ۳۳.۴. میزان رضایت:۹۳.۲.

شبکه سه، برنامه فوتبال برتر (پخش زنده فوتبال)، میزان بیننده: ۳۲.۶. میزان رضایت:۸۳

شبکه مستند، مستند حیات وحش، میزان بیننده: ۳۰.۶، میزان رضایت:۸۹.۸.

شبکه نسیم، منتخب برنامه خندوانه. میزان بیننده: ۲۷.۴، میزان رضایت:۸۹.۹.

شبکه ورزش، مسابقات کشتی قهرمانی جهان، میزان بیننده:۲۶. میزان رضایت: ۹۱.۸

شبکه سه، برنامه سمت خدا. میزان بیننده: ۲۳.۸. میزان رضایت: ۸۸.۴.

شبکه یک سیما، برنامه ایرانگرد. میزان بیننده: ۲۳.۳. میزان رضایت: ۹۳.

شبکه سه سیما. برنامه گزارش ورزشی. میزان بیننده: ۲۳.۲. میزان رضایت:۸۸.

شبکه سه. برنامه سیم آخر. میزان بیننده: ۲۲.۳. میزان رضایت:۸۳.۹

شبکه سه، برنامه فوتبال برتر (کارشناسی فوتبال با اجرای محمدحسین میثاقی). میزان بیننده:۲۰.۲، میزان رضایت:۷۰.۲.

مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرده است بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی، زنان بیشتر از مردان برنامه «سمت خدا» و مردان بیشتر از زنان برنامه‌های «فوتبال برتر (پخش زنده فوتبال)» و «دایره طلایی» شبکه سه و «مسابقات کشتی قهرمانی جهان» شبکه ورزش را تماشا کرده‌اند.

طبق این پژوهش، بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی به لحاظ سن هم افراد ۵۰ سال و بالاتر، برنامه «سمت خدا» از شبکه سه و برنامه «ایرانگرد» از شبکه یک سیما و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال برنامه‌های «فوتبال برتر (پخش زنده فوتبال)» و «دایره طلایی» شبکه سه سیما و برنامه «حیات وحش» شبکه مستند و «منتخب خندوانه» شبکه نسیم را بیشتر از دیگر گروه‌های سنی دیده‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد ۲۲.۹ درصد مردم از طریق اینترنت بیننده تکرار برنامه‌های سیما بوده‌اند. همچنین ۲۱.۲ درصد هم حاشیه‌ها و رویدادهای برنامه‌های شبکه‌های سیما را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳